Slovenský návrhár Fero Mikloško vytvoril spolu s Dedolesom limitovanú letnú kolekciu. Ako vznikala a čím je výnimočná? Módny návrhár Fero Mikloško patrí na Slovensku ku špičke módneho návrhárstva. Mať v skrini kúsok od neho chce takmer každá žena a jeho tvorbou sa na verejných podujatiach pýši nejedna slovenská celebrita. Obľúbený návrhár za posledný rok nezaháľal a spolu so slovenskou značkou Dedoles vytvoril exkluzívnu letnú kolekciu Miklosko X Dedoles. Ako si sa dostal k dizajnu? K dizajnu som mal blízko už v mladosti. Už ako dieťa som sa začal zaujímať o šijací stroj a fascinovala ma výroba šiat. Našiel som si preto Školu umeleckých remesiel a tá mi úplne vyhovovala. Som vyučený krajčír scénických krojov a kostýmov, takže mám umelecký základ. Nielen teoreticky, ale aj prakticky som tvoril kostýmy pre divadlo. Toto remeslo sa odráža aj na mojej tvorbe, má prvky teatrálnosti a okázalosti. Vďaka štúdiu nie je moja tvorba iba o modernom módnom návrhárstve, ale má podtón divadelnosti. Štúdium na Škole umeleckých remesiel, bolo najlepšie rozhodnutie, aké som v živote urobil. Si dizajnérom už spomenutých 32 rokov, 24 rokov tvoríš pod vlastnou značkou. Na ktorú kolekciu, ktorú si vytvoril, spomínaš najradšej? Teraz je kvôli covidu dosť náročné obdobie. Za ten vyše rok sme stratili niečo zo svojej vnútornej kreativity. Aj napriek tomu som sa snažil nazaháľať, sledoval som, čo sa deje v módnom biznise v zahraničí. Tam sa konali veľké prehliadky aj napriek súčasnej pandemickej situácii. Tam trendy naďalej napredujú. Módni dizajnéri sa u nás snažili najmä prežiť. Vypadol som z kolobehu mojich prehliadok, ktoré som robil dvakrát do roka. Nemôžem povedať, že by som bol na niektorú viac hrdý a na inú menej. Každá mala svoj príbeh, svoj priestor a vlastnú prezentáciu. Keď sa teraz spätne pozriem na svoje staré prehliadky, je priam neuveriteľné, aké krásne veci sa robili. Nielen tie, ktoré som vytvoril ja, ale aj moji kolegovia. Chýba mi atmosféra prehliadok a nadšenie, s akým chodili na prehliadky diváci. Dizajnéri boli schopní vytvoriť úžasné kolekcie. Teraz bude ťažšie vrátiť sa do starých koľají. Asi začnem online prehliadkami ako to robia všetci ostatní. Energia a spätná väzba, ktorú dizajnér dostal od divákov, príde iba v podobe mailov a sms správ. Aj to je pekné povzbudenie do práce. Ak sa môžem pochváliť, tak v mojom ateliéri nevisí ani jeden kúsok z mojich kolekcií. To je ten najväčší úspech a veľká radosť, že sa vždy všetko predalo. Dedoles prvýkrát spolupracuje na kolekcii so známym módnym dizajnérom a si ním práve ty. Ako sa táto spolupráca začala? Naša spolupráca začala vtipne, pretože ja som oslovil Dedoles, nie Dedoles mňa. 😊 Keď som sa pozrel na Dedoles webovú stránku, zaujalo ma, že nepredáva iba ponožky, ale množstvo ďalších produktov. Všimol som si, že pripravujú aj nové kolekcie plaviek a spodnej bielizne, čo sa mi veľmi páčilo. Povedal som si, že ponožky môžu byť segment, ktorý môžeme spolu riešiť kedykoľvek. Skôr ma upútala predstava vytvorenia spoločnej letnej kolekcie s touto rozrastajúcou sa slovenskou firmou so zvučným menom, ktorá má v reklame tri tancujúce škrečky. Na tomto príklade je vidieť, ako dokážu obyčajné tri škrečky človeka zaujať natoľko, že začnete spoločnosť, ktorá je za nimi, bližšie sledovať. V Dedolese som sa našiel a pomyslel som si, že spoločná kolekcia by mohla fungovať. Som veľmi rád za túto spoluprácu. Ako prebiehala spolupráca s Dedolesom na novej kolekcii? Snažili sme sa uchopiť, ako by mala celá kolekcia vyzerať. Chceli sme urobiť dámske a pánske plavky, postupne sa k nim pridružovali doplnky, ktoré sa hodia k letnému obdobiu, napr. klobúčik, ktorý je veľmi trendy a nosí sa nielen v lete, ale po celý rok, plážová taška, košeľové šaty a v neposlednom rade šľapky. Pre mňa bolo prvoradé, aby mala kolekcia môj podpis. Dávnejšie som vytvoril čiernobielu kolekciu, ktorá je známa a obľúbená. Motív čiernobielych vzorov som navrhoval, keď som oslavoval 20 rokov mojej značky. Samozrejme sme ich pre potreby letnej kolekcie jemne upravili do modernejšej podoby. Chcel som, aby moju tvorbu ľudia poznali aj vo svete, nielen na Slovensku. Keďže Dedoles pôsobí v dvadsiatich krajinách Európy, vyňal som z motívov moju tvár, ktorú by v zahraničí zákazníci pravdepodobne nepoznali. Hľadali sme spoločný menovateľ a keďže Dedoles má tento rok letnú kolekciu v znamení neónu, tak sme do čiernobielej kombinácie dosadili neónovo-limetkovú farbu. Čo je špecifické, tak jedny dámske plavky a aj klobúčik sú obojstranné a teda variabilné. Ľudia sa môžu s kolekciou vyhrať. Myslím si, že si na svoje prídu dámy aj páni. Čo ťa pri tvorbe novej kolekcie motivuje a inšpiruje? Vždy si prejdem kolekcie mojich obľúbených návrhárov. Pozriem si trendy a značky, ktoré ma najviac zaujímajú, vypichnem prvky a pospájam ich s aktuálnymi trendmi. Nápady potom aplikujem na moju klientelu. Prispôsobím ich a prerobím po svojom. Tvorba novej kolekcie je veľmi príjemný, aj keď je veľmi zdĺhavý proces. Najťažšie je vytvoriť prvý model. Keď sa vytvorí, tak sa väčšinou na prehliadke ani nepoužije, ale niekedy ho tam rád prepašujem. 😊 Je o tebe známe, že pri tvorbe používaš rád bielo-čiernu kombináciu. Čo bolo inšpiráciou pri tvorbe tejto kolekcie? Posledné roky mám veľmi rád bieločiernu kombináciu, je to ideálny farebný variant pre mňa a moju tvorbu. A pre ľudí najpohodlnejší. Kombináciu bielej a čiernej som spojil do jedného, a tak vznikla táto letná kolekcia. Nie sú to len biele kúsky s čiernou potlačou, ale sú prepojené. Inšpiráciou mi bola moja potlač, ktorú používam už niekoľko rokov, ale pri spoločnej kolekcii s Dedolesom sme túto potlač upravili. Je originálna a použiteľná iba pre Dedoles. Potlač, ktorej súčasťou je aj moja tvár, možno ešte niekedy, ak bude záujem, vytiahnem na svetlo sveta.